Ik bedoelde het zo niet…

Je doet een uitspraak of je vertoont een bepaald gedrag. De intentie is voor jou helemaal helder. Je bedoelt er alleen maar het beste mee, want zo zit je in elkaar. Probleem is dat jouw intenties niet altijd duidelijk zijn voor de ander. Die beoordeelt je louter op je wat je zegt of wat je doet en hoe dat bij hem of haar binnenkomt.

Met deze blog wil ik bewustzijn creëren over dit onderwerp en tips geven hoe je meer rekening kan houden met de intenties van de ander en hen niet alleen afrekenen op hun woorden of gedrag. Maar ook hoe je langs de andere kant bewuster kan worden dat jouw intenties niet altijd duidelijk zijn voor de ander.

Er is duidelijk een kloof tussen intenties en gedrag.

Wanneer we handelen, beoordelen we onszelf meestal op basis van onze intenties. Als je bijvoorbeeld een collega kritisch feedback geeft, dan doe je dat vanuit de intentie om hem of haar te helpen groeien. Vanuit jouw perspectief ben je behulpzaam en constructief. Maar voor die collega kan je feedback overkomen als een persoonlijke aanval of als een teken dat je zijn of haar inspanningen niet waardeert. Hierdoor gaat die goedbedoelde feedback niet landen, want jouw collega gaat in de weerstandsmodus zitten.

Langs de andere kant beoordelen we anderen vaak op hun gedrag, zonder rekening te houden met hun intenties. Stel dat een collega te laat komt voor een afspraak. Jij interpreteert dit misschien alsof die jou of het onderwerp niet belangrijk vind. Hij had nochtans erg zijn best gedaan om op tijd te komen, maar onderweg naar de meeting werd hij aangeklampt door medewerkers om een dringend probleem op te lossen. Hij had er alles aan gedaan om op tijd te zijn, maar jij beoordeelt hem niet op die intentie. Het enige wat je ziet is dat hij weeral te laat is op de afspraak.

In beide gevallen zitten deze achterliggende gedachten een goede en open samenwerking in de weg. Je gaat niet uit van de goede bedoelingen van de ander. Wat als je dat nu wel zou doen ?

Ga er bijvoorbeeld van uit dat constructieve feedback altijd een positieve intentie heeft. Die ander vind jou de moeite waard om zijn of haar tijd in te steken en wil je helpen om te groeien of om de dingen beter/anders aan te pakken. Bij het geven van feedback benadruk je deze positieve intentie. Geef aan hoe belangrijk je die persoon vind, of het werk wat hij of zij doet.

Bij het gebruik van humor kan het bijvoorbeeld ook al eens mislopen. De intentie van die persoon was misschien om de sfeer wat luchtiger te maken, maar jij zat misschien al wat ver in de negatieve emotie om hiervoor open te staan. Je had het gevoel dat je uitgelachen werd. Op dat moment kan het misschien hard binnenkomen, maar als je achteraf evalueert en openstaat voor deze positieve intentie, dan kan je dat negatief gevoel rond die uitspraak misschien makkelijker parkeren. Als je zelf humor gebruikt, wees je er dan van bewust waar de gevoeligheden liggen. Merk je dat er iemand zich gekwetst voelt, erken dit dan en bied je excuses aan.

Probeer je in te leven hoe die ander jouw gedrag of uitspraak zou kunnen interpreteren. Stel jezelf de vraag : “Hoe zou dit kunnen overkomen ? Is er een mogelijkheid dat dit anders kon geïnterpreteerd worden dan hoe ik het bedoelde ? “

Merk je dat jouw intentie misschien verkeerd begrepen werd, maak het dan bespreekbaar. Zeg bijvoorbeeld : “Het was echt niet de bedoeling om je te kwetsen, maar ik begrijp dat ik dat wel gedaan heb. Hoe had ik het beter kunnen aanpakken ?”

Ga niet defensief in het verweer. Reflecteer op wat er gebeurd is en hoe je intentie verschilde van hoe het overkwam. Bedenk hoe dit je kan helpen om in de toekomst op een effectiever manier te communiceren. Je bent er meer bij gebaat dat jouw boodschap/jouw gedrag op de correcte manier geïnterpreteerd wordt. Dus hoe beter jij je “publiek” leert kennen en hoe meer je jouw boodschap/gedrag aan hen kan aanpassen, hoe effectiever jouw boodschap overkomt.

Het verschil tussen intentie en perceptie is een veelvoorkomend obstakel in de interacties tussen mensen. Door bewust te zijn van dit verschil, kan je actief werken aan betere communicatie. Op die manier kan je de kloof overbruggen of toch alleszins kleiner maken. Het is belangrijk om onszelf niet alleen te beoordelen op onze goede bedoelingen, maar ook te erkennen hoe dit bij anderen kan overkomen. Tegelijkertijd kunnen we anderen beter begrijpen door te proberen hun intenties mee in rekening te nemen, in plaats van hen alleen op hun gedrag te beoordelen.

Bedenk dat, jouw goede bedoelingen enkel aankomen als ze ook op die manier worden ontvangen. Wees bewust, wees empathisch, en wees bereid om te leren … zo kan je groeien in je relaties met anderen.

Spread the love

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *